Ing. Pavel Krejcar
Výtahy se smějí používat jen pro ten účel a prostředí, pro které
jsou konstruovány, a musejí být udržovány v dobrém provozním stavu v souladu s
návodem pro používání vypracovaném podle ČSN EN 13015 nebo s normou ČSN 27 4002. K zajištění bezpečného provozu výtahu provádí servisní
firma v rámci výkonu servisní činnosti pravidelnou preventivní údržbu
výtahu.
K naplnění prevenční povinnosti (§ 415 občanského zákoníku, §
102 zákoníku práce) uzavírá majitel/provozovatel výtahu smlouvu se servisní
firmou na provádění servisu výtahu nejméně v rozsahu citované normy.
Zkoušení nových výtahů před uvedením do provozu se řídí platnými
technickými předpisy (nařízením vlády č. 27/2003 Sb. a nařízením
vlády č. 24/2003 Sb.). Pro zkoušky a inspekční prohlídky výtahů v provozu
platí ČSN 27 4007.
NahoruPovinnosti provozovatele výtahu
Pro zajištění bezpečného provozu musejí být splněny následující
minimální požadavky:
-
Udržování výtahu v podmínkách bezpečného provozu
prostřednictvím servisní firmy vykonávající servis výtahu podle návodu k
používání výtahu uvedených na trh po účinnosti výše citovaných technických
předpisů nebo minimálně v souladu s normou, v případě vzniku nebezpečné situace
vyřazení výtahu z provozu;
-
Zajištění odpovídající technické dokumentace u výtahu
uvedeného do provozu před účinností výše citovaných technických předpisů.
Výtahy určené pro dopravu osob a/nebo osob a nákladů musejí být vybaveny
odpovídající technickou dokumentací nejpozději do první inspekční prohlídky
podle ČSN 27 4007.
-
Udržování dokumentace, dokladů a pokynů pro provoz výtahů v
řádném stavu, umožnění provádění zápisů a záznamů oprávněnými osobami a
přikládání nedílných náležitostí do Knihy výtahu.
-
Zajištění, aby servisní firma byla bezodkladně informována o
následujících případech:
-
okamžitě při zjištění jakékoliv nesprávné funkce
výtahu;
-
okamžitě po vyřazení výtahu z provozu v případě vzniku
nebezpečné situace;
-
po každém vyprošťovacím zásahu jím pověřenou a servisní
firmou poučenou osobou;
-
před každou úpravou mající vztah k výtahu a/nebo k jejímu
okolí nebo používání;
-
před inspekční prohlídkou prováděnou jakoukoliv
autorizovanou/akreditovanou stranou stojící mimo uzavřenou servisní smlouvu
nebo prováděním prací na výtahu jiných než údržbářských;
-
před vyřazením výtahu z provozu na dobu delší, než je
lhůta mezi dvěma odbornými prohlídkami výtahu;
-
před opětovným uvedením výtahu do provozu, když je výtah
mimo provoz po dobu delší, než je lhůta mezi dvěma odbornými prohlídkami
výtahu.
-
Zajištění provádění inspekčních prohlídek ve lhůtách
stanovených ČSN 27 4007.
-
Zajištění podmínek pro vykonání odborných zkoušek a
inspekčních prohlídek.
-
Zajištění posouzení rizik u výtahu v provozu v následujících
případech:
-
změní-li se používání budovy /nebo zařízení,
-
po větší úpravě zařízení nebo budovy,
-
po havárii výtahu.
-
Zohlednění výsledků posouzení zjištěných rizik u výtahů v
provozu.
-
Zajištění trvalého umístění a zřetelné čitelnosti jména a
telefonního čísla servisní firmy na viditelném místě pro uživatele výtahu.
-
Zajištění, aby klíče ke dveřím (poklopům) do strojovny a
prostoru pro kladky a ke kontrolním a nouzovým dveřím (poklopům) byly trvale k
dispozici v budově, ve které je výtah umístěn, a byly používány pro vstup pouze
oprávněných osob.
-
Zajištění bezpečného vstupu pracovníků servisní firmy do
budovy a strojovny výtahu k zajištění vyproštění uvězněných osob.
-
Průběžné udržování bezpečného a volného přístupu do pracovních
prostor a místností pro pracovníky servisní firmy a inspekčních orgánů a
informování servisní firmy o jakémkoliv nebezpečí nebo o změně na pracovišti
a/nebo na přístupových cestách (osvětlení, překážky, vlastnosti podlah
apod.).
-
Zajištění předepsaného osvětlení prostorů a přístupů
souvisejících s provozem výtahu.
-
Zajištění vyprošťování osob uvězněných v klecích výtahů
nepřetržitě po dobu 24 hodin denně nejdéle do 1 hodiny od obdržení požadavku na
vyproštění. V případě, že výkon této činnosti je smluvně zajištěn jinými
osobami, než je servisní firma, zajištění jejich zaškolení a přezkoušení
servisní firmou.
-
Určení charakteru budovy, kde je výtah umístěn, ve vztahu k
převažujícímu volnému přístupu veřejnosti, k termínům odborných prohlídek a
předání této informace servisní službě.
NahoruPovinnosti servisní firmy
Servisní firma musí být odborně způsobilá a musí naplňovat
následující základní požadavky:
-
Provádět všechny činnosti předepsané v návodu pro používání
nebo v ČSN 27 4002.
-
Aktualizovat původní návrh k používání v části týkající se
údržby, jestliže výtah změní na základě rozhodnutí majitele/provozovatele účel
používání a/nebo se změní okolní podmínky provozu výtahu.
-
Vypracovat analýzu rizik pro každý pracovní prostor a pro
každou pracovní činnost podle návodu k používání se zohledněním všech informací
poskytnutých majitelem/ provozovatelem zařízení.
-
Informovat majitele (provozovatele výtahu) o každém nutném
zásahu, který vyplývá ze zjištěného výskytu nebezpečí nebezpečných situací nebo
z analýzy pracovních rizik. V případě vzniku nebezpečné situace bezodkladně
navrhnout majiteli/provozovateli odstavení výtahu z provozu až do odstranění
nebo omezení tohoto stavu.
-
Vypracovat plán údržby tak, aby pravidelná preventivní údržba
podle přílohy B této normy byla přiměřená pro instalovaný výtah bez ohrožení
bezpečnosti osob s minimalizací času, kdy je zařízení mimo provoz.
-
Upravit plán pravidelné preventivní údržby s uvážením všech
předvídatelných poruch, např. zneužitím, špatným zacházením, poničením atd. a
bezodkladně informovat o této úpravě majitele/provozovatele výtahu.
-
Provádět odborné činnosti odbornými servisními pracovníky,
jejichž odbornost je servisní firmou udržována a kteří jsou vybaveni potřebnými
postupy, nářadím a potřebnými náhradními díly.
-
Zaznamenávat výsledky závažného zásahu servisní firmy při
poruše výtahu do Knihy výtahu. Tyto záznamy musejí obsahovat druhy poruch, aby
bylo možno zjistit jejich opakování.
-
Ověřovat technický stav výtahu a jeho bezpečnost.
-
Plnit další povinnosti v případě smluvního ujednání, jako
jsou:
-
provádění podstatných změn k odstranění provozních rizik
výtahů,
-
údržba a čištění vnějších částí ohrazení výtahové
šachty,
-
údržba a čištění vnitřních prostor klece,
-
vyprošťování osob z klece,
-
zastavovat provoz a uvádět výtah do provozu (např. po
skončení směny, pracovní doby apod.).
-
Informovat majitele/provozovatele o stavu výtahu v dohodnutých
termínech, nejpozději však v termínech provádění odborných prohlídek podle
tabulky 1 ČSN 27 4002.
NahoruPosouzení rizik
Posouzení provozních rizik se provádí podle ČSN EN 81-80 a
ISO/TS 14798 obecně postupem sestávajícím z těchto základních kroků:
-
identifikace závažných nebezpečí nebo nebezpečných situací
podle ČSN EN 81-80;
-
provedení analýzy rizik za účelem stanovení úrovně a zatřídění
rizik, sestávající z určení četnosti výskytu a závažnosti důsledků každého
závažného nebezpečí/nebezpečné situace;
-
navržení a vyhodnocení možných a souvisejících nápravných
opatření k odstranění výskytu závažných nebezpečí/nebezpečných situací;
-
navržení a vyhodnocení dalších ochranných opatření, jako jsou
označení, návody, školení atd. v případě, že není možno riziko snížit na
přijatelnou úroveň a nelze se vyvarovat zbytkových rizik.
NahoruZvyšování bezpečnosti stávajících výtahů
Stávající výtahy byly instalovány s úrovní bezpečnosti
odpovídající tehdejší době. Jejich provozuschopnost se posuzuje podle
požadavků předpisů platných v době jejich uvedení do provozu.
Nová evropská norma ČSN EN 81-80 Bezpečnostní předpisy pro
konstrukci a montáž výtahů – Existující výtahy – část 80: Předpisy pro
zvyšování bezpečnosti existujících výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a
nákladů uvádí pravidla pro zvýšení bezpečnosti, jaká je u nově
instalovaných výtahů, s využitím současného stavu bezpečnostní
techniky.
Poznámka: Podle situace, např. podle provedení budovy atp.,
se nemusí ve všech případech dosáhnout současného stavu bezpečnostní
techniky.
Norma platí pro trvale namontované
obsahující stanovené úrovně stanic, mající klec konstruovanou k
dopravě osob nebo osob a nákladů a pohybující se mezi vodítky, které nejsou
odkloněny o více než 15 ° od svislice.
V normě uvedené požadavky a/nebo nápravná opatření se nepovažují
za jediné možné řešení; jsou povoleny alternativy, které vedou k rovnocenné
úrovni bezpečnosti.
Škodlivé materiály, jako je azbest na brzdových čelistech, na
krytech stykačů, na obložení šachty, šachetních dveří, na obložení strojovny
apod., se nahrazují materiály, které zaručují stejné vlastnosti.
Pokud se počítá s užíváním výtahů také osobami s omezenou
schopností pohybu a orientace, berou se v úvahu požadavky EN 81-70. Tyto
případy jsou předmětem posouzení rizika v jednotlivých případech.
Na výčet rizik, uvedených v normě v tabulce 1 pod pořadovými čísly
1 až 74, navazuje v normě kapitola 5 s popisem rizik a uvedením odpovídajících
bezpečnostních/nápravných opatření, která se k danému riziku vztahují. Z textu
k jednotlivým rizikům lze vyčíst nejen jak které riziko vysvětlovat a
posuzovat, ale i doporučený způsob jeho odstranění. Postupy uvedené v této
příloze jsou určeny jako pomoc pro zavádění národních předpisů pro zvyšování
bezpečnosti existujících výtahů – tzn. jak stanovit a vyhodnotit existující
nebezpečné situace a jak hodnotit priority, které se vztahují na nutná opatření
ke snížení nebezpečí a rizika.
Tato evropská norma nestanovuje závazné požadavky, která
opatření je třeba provést, na kterém výtahu a za jakou dobu. Takovéto
povinnosti pro existující výtahy jsou předmětem národní legislativy. Žádný
právní předpis ČR nestanoví termín ani povinnost stávající výtahy předělat.
NahoruA.1 Zjišťování nebezpečných situací
Příloha B obsahuje formulář dotazníku, který se může použít pro
zjišťování nebezpečných situací jednotlivých výtahů. Tento formulář obsahuje
všechny nebezpečné situace uvedené v čl. 4.1 této normy. Nebezpečné situace v
tomto článku uvedené byly stanoveny na základě zkušeností z evidovaných úrazů a
zvláštních posouzení rizik. Za základ byl vzat stav techniky bezpečnosti
evropského výtahového průmyslu v posledních desetiletích. Mohou se vyskytnout
další nebezpečné situace (u velmi starých výtahů nebo u výtahů zvláštních),
které nejsou v normě uvedeny a řešeny; v tomto případě přichází v úvahu nutnost
pro tyto výtahy posouzení i tohoto dalšího se vyskytujícího rizika.
Nebezpečná situace může být zjištěna při pravidelné prohlídce nebo
při zvláštním přezkoušení určitého zařízení. Toto přezkoušení mohou však
provádět pouze technicky oprávněné a dostatečně vyškolené osoby. Toto není
stanoveno českými právními předpisy.
NahoruA.2 Vyhodnocení nebezpečných situací
Pro posuzování rizik byly při zpracování této normy stanoveny
nebezpečné situace uvedené v čl. 4.1.
Posouzení rizika bylo provedeno za předpokladu, že existující
výtah buď nemá žádné, nebo nedostatečné zařízení k zabránění nebezpečným
situacím. Tabulka A.1 uvádí základní přehled rizik, která se mohou vyskytovat
na současných výtahových zařízeních, která nebyla upravena na bezpečnostní
úroveň současného stavu techniky podle skupiny norem EN 81.
Některé z těchto požadavků jenom částečně řeší nebezpečné situace,
což znamená, že zbytkové riziko může být stále příliš vysoké ve srovnání s
bezpečnostní úrovní, které se dosáhne u výtahu podle skupiny norem EN
81.
To byl důvod, proč novéhodnocení rizik a porovnání s dřívějšími
národními normami vedlo ke změně přehledu zařazení rizik. Na jedné straně
nebezpečné situace, obsažené v téměř rovnocenných požadavcích, byly z přehledu
zařazení rizik vyřazeny; na druhé straně zbytková rizika byla znovu vyhodnocena
a znovu zařazena do zařazení rizik.
NahoruA.3 Klasifikace prioritních úrovní
Jak již bylo uvedeno, úpravy všech existujících výtahů na
současnou úroveň bezpečnosti ve stejnou dobu není možné z řady důvodů. To je
důvodem, proč se zde doporučuje postup, který dovoluje rozdělení nebezpečných
situací do prioritních úrovní, které pak mohou být odstraňovány ve více
časových krocích příslušnými opatřeními v normě uvedenými.
Pro klasifikaci prioritních úrovní byly použity bezpečnostní
úrovně v přehledu zařazení rizik, které je rozděleno do pěti prioritních
úrovní, kde pouze tři z nich mají praktický význam
NahoruProhlídky výtahů
NahoruProvozní prohlídky
Rozumí se jimi prohlídka stavu viditelných částí a ověření správné
funkce výtahu za účelem pravidelného prověřování bezpečnosti a provozní
způsobilosti výtahu. Provádějí se u výtahů uvedených do provozu před účinností
technického předpisu (nařízení vlády č. 27/2003 Sb.) jednou za dva týdny
v rozsahu daném Přílohou D ČSN 27 4002, pokud není v návodu k použití
stanoveno jinak. U malých nákladních výtahů se provozní prohlídky provádějí
jednou za čtyři týdny. Lhůta pro provedení provozní prohlídky může být
překročena výjimečně o jeden týden s tím, že četnost v průběhu kalendářního
roku musí být dodržena.
Provozní prohlídky provádí dozorce výtahu.
NahoruOdborné prohlídky
Těmito prohlídkami se rozumí…